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Mazarinade n° A_3_80

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Anonyme [1649], L’HERACLITE COVRTISAN. Væ, væ, væ, Superbia commune Nobilitatis malum. , français, latinRéférence RIM : M0_1621. Cote locale : A_3_80.


facilemẽt que s’il estoit dans ses filets. L’Orgueilleux & Superbe aussi,
bien qu’il marche sur la terre, & ne passe qu’en imagination par dessus
les buissons qui l’accrochent, il se trouue bien souuent enlassé dãs ses
passions, en sorte qu’il ne s’en peut dépestrer : Mais, qui plus est, il est
tellement enyvré & aueuglé de ses mesmes passions, que, comme vn
aueugle peut estre trompé facilement de tout le monde ; aussi est-il
aisé de le tromper. Or pour empescher de l’estre, il faut chasser ce
vent de faste & d’ambition, qui enfle sa presomption, & le fait pretendre
à tout ce qu’il se peut imaginer ; d’autant que ses desirs ne sont
point bornez.
 
Le Superbe ne butte pourtant qu’à choses grandement hautes &
dans le Ciel, comme à son origine, sans y pouuoir paruenir, pour autant
que l’Orgueil en a esté chassé, & que l’entrée luy en est interdite :
d’autant aussi qu’il en a perdu la piste & la voye, & s’est pleu depuis
aux injures, ne s’est peu accommoder à les supporter, il est deuenu paresseux
pour obeïr ; fort importun & fascheux enuers les vns & les
autres. Bref, il corrompt tellement la volonté des hommes, qu’on ne
les connoist plus, & semble que pour cela mal à propos on blasme les
richesses, disant, qu’elles orgueillissent l’homme. Et deuroit-on s’attaquer
à sa volonté, qui n’est pas conduite de la sorte qu’elle deuroit
estre. Car si le Superbe pouuoit, je dis pouuoit, mais il ne peut, il voudroit
paroistre beaucoup plus excellent, beaucoup plus riche, & beaucoup
plus grand qu’il n’est, qu’il ne peut, & ne pourra estre. O aueuglement !
ô fol appetit ! Saint Bernard dit, Que c’est vne honte effrontée,
& vne inciuilité intollerable que l’hõme, qui n’est qu’vn vermisseau
de terre, vueille estre prisé & estimé. Et le Fils de Dieu égal au Pere
Eternel, qui prend la forme de Seruiteur, veut estre humilié & deshonoré ;
& moy (homme) qui ne suis que poudre & cendre, qu’ordure
& que pourriture, veux estre loüé & estimé de tout le monde !
Il y a quatre moyens principaux & particuliers pour reconnoistre
l’orgueil d’vne personne : sçauoir lors qu’elle s’estime auoir quelque
bien comme de sa Nature, ou lors qu’elle croid le tenir du Ciel pour
recompense de ses merites : Ou lors qu’elle se vante & fait gloire de
jouïr de ce qu’elle n’a pas en sa possession : Ou lors qu’en méprisant les
autres, elle veut paroistre, tenir & posseder ce qui est hors de son pouuoir.
On y en ajouste encores quelques autres, cõme quand quelqu’vn
prefere son jugement à celuy de tous ses Confreres, se flatant dans la
bõne estime qu’il fait de soy, & se laissant emporter à l’opinion que son