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Mazarinade n° A_5_96

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Anonyme [1649], LA VENGEANCE EQVITABLE, CHARITABLE, ET PERMISE, SELON LES LOIX DIVINES & humaines, que Messieurs du Parlement, & les Habitans de Paris, veulent & doiuent prendre du mauuais Ministre d’Estat. , françaisRéférence RIM : M0_3916. Cote locale : A_5_96.


d’éloigner le mal de nous-mesmes, & non pas de le faire.
Et ne voyons-nous pas que comme chaque vertu particuliere
a tousiours pour contraire & pour opposé vn vice particulier,
& quelquefois deux : aussi la vengeance est contre la cruauté,
qui est vn excez que l’on commet dans la punition ; & la trop
grande indulgence, qui donne sujet aux meschans de perseuerer
dans le mal.
 
Ie ne puis approuuer ceux qui croyent auoir acquis vne
nouuelle vie, lors qu’ils se sont vengez de leurs ennemis auec
toute rigueur. Si cette vengeance, qui tient de la crainte, intimide
la haine de peu de personnes, elle irrite celle de plusieurs.
Iamais les horribles massacres que firent Marius &
Cinna pour se venger de leur exil, ne s’effacera de l’Histoire ;
iamais l’esprit moderé d’Auguste, ny la valeur d’Antoine ne
seront compensées auec l’iniustice, & la barbarie de leur proscription.
Herodes tomba dans la haine de tout son peuple,
lors que s’estant plusieurs fois déguisé, il fit mourir tous ceux
qu’il reconnut n’approuuer pas sa façon de gouuerner. Qui
pourroit excuser la perfidie & la cruauté de Caracalla, qui pour
se venger de quelques iniures legeres, qu’il auoit receuës de
ceux d’Alexandrie, fit assembler tout le peuple de cette grande
& riche ville ; & apres auoir long temps discouru de l’affection
qu’il auoit pour luy, & du desir qu’il auoit d’en tirer des troupes
pour la garde de sa personne, donnant le signal à ses gens
de guerre, les fit miserablement exterminer. Et Iustin quatriesme
du nom Empereur d’Orient, qui par le secours de Trebellius
Roy de Bulgarie, fut remis dans son Estat, dont Leontius
l’auoit chassé, apres luy auoir fait couper le nez, ne prit-il
pas vne vengeance plus que barbare de ses ennemis, de faire
mourir, chaque fois qu’il essuyoit sa playe, l’vn de ceux qui
s’estoient rangez du contraire party ?
Mais d’ailleurs cette mollesse, & la crainte de venger vne iniure,
quand le public peut tirer auantage de l’exemple ; &
quand pour ne se venger pas, celuy qui a offensé prend vne
habitude de faire mal : c’est vne obmission presque autant criminelle
contre la charité publique & particuliere, que l’excez
de la vengeance. Si quelqu’vn poussé d’vne haine sans